ENTREVISTA | “WAVESS multiplica per 200 la superfície batimètrica que es pot mapar en un dia”

Barcelona, Novembre 2025

1. Per començar, podríeu explicar breument què és WAVESS i quin és el principal repte que cerca resoldre en l’àmbit del monitoratge de costes i masses d’aigua?

WAVESS és la resposta a la necessitat d’escalabilitat a l’hora de fer mapatges batimètrics de la costa propera (aquella que arriba fins als -15m de profunditat).

Actualment, el mapatge de la profunditat del fons marí es du a terme mitjançant l’ús d’ecosondes per pentinar la superfície marina passant-hi directament per sobre. Aquestes són transportades per vaixells, que tradicionalment eren tripulats, però que més recentment són teledirigits: els coneguts com a USV – Unmanned Surface Vehicle. Aquest sistema de mapatge obliga a passar per sobre de tots els punts que es vulguin mapejar, provocant, per una banda, que sigui casi impossible cartografiar zones on no s’hi pugui accedir amb vaixell (i.e. zones de banyistes, zones rocoses…) i per altra que la capacitat de superfície a mapejar es trobi limitada per la velocitat del vehicle i el temps que s’hi dediqui.

Aquestes limitacions provoquen que la disponibilitat de mapes actualitzats de la batimetria de la costa propera estigui lligada a la capacitat econòmica dels contractants, degut a la correlació directa entre el cost que suposa fer una campanya batimètrica a la superfície que es pot mapejar per dia. Per altra banda, com més gran la superfície a mapejar, més dies es necessiten, i per tant es fa necessari un postprocessat intensiu que correlacioni els mapes dels diferents dies (tenint una variabilitat intrínseca a causa de la diferència entre els dies) que allarga els temps d’entrega.

L’ús d’imatges satel·litàries permet trencar amb el marc limitat al qual operen aquestes campanyes batimètriques. Utilitzant imatges multiespectrals, es poden fer reconstruccions batimètriques (SDB – Satellite Derived Bathymetry) de grans superfícies en qüestió de segons si es combinen amb les dades veritat terreny recollides per les ecosondes. Aquí és on entra WAVESS: WAVESS és un producte que permet fer aquesta correlació entre imatges satel·litàries i la informació provinent de les ecosondes en temps real. Això permet que, a costa d’una reducció de la resolució, es pugui mapejar fins a x200 la superfície diària de la qual era capaç un USV amb una ecosonda anteriorment, a més que permet l’entrega del mapa batimètric al client final ja postprocessat en menys de 24 hores.

“Això permet que, a costa d’una reducció de la resolució, es pugui mapejar fins a x200 la superfície diària de la qual era capaç un USV amb una ecosonda anteriorment.”

2. El Mediterrani i altres regions costaneres cada vegada són més vulnerables a fenòmens com l’erosió, la pujada del nivell del mar o tempestes extremes. Per què és tan important disposar de mapes batimètrics i mediambientals precisos i actualitzats per respondre a aquests desafiaments?

Els mapes batimètrics ens permeten entendre la disponibilitat i funcionalitat de les barreres naturals que tenim a les costes. El que es coneix com a platja submergida fa referència a totes aquelles acumulacions de sorra fins als -15 metres de profunditat que, amb la seva presència, són capaces de suavitzar l’impacte dels corrents marins que potencialment degraden les nostres platges, així com retroalimentar-les de forma immediata després d’esdeveniments meteorològics adversos severs (i.e. Dana, Glòria).

Tenir mapes batimètrics actualitzats ens permet saber com és de vulnerable la nostra costa, tant les platges que són a la vegada motors econòmics importants i espais de refugi de biodiversitat, com la infraestructura construida de forma immediata a ella (al Maresme hi tenim les vies del tren, i a l’AMB hi podem trobar l’Aeroport del Prat, per exemple).

Les dades dels mapes batimètrics ens permeten poder planificar de forma informada i objectiva les accions per a ajudar a mitigar els efectes del canvi climàtic a les nostres costes, així com quantificar-ne l’efectivitat, i també saber la morfodinàmica canviant de les nostres costes per culpa dels efectes del canvi climàtic.

3. WAVESS combina observació de la Terra des de satèl·lit amb dades recollides en temps real per vehicles de superfície no tripulats. Què fa única aquesta fusió davant dels mètodes tradicionals, i com millora la precisió i rapidesa dels mapes generats?

Per una banda, els vehicles de superfície no tripulats (USV) presenten un clar avantatge respecte als mètodes tradicionals, que és la menor involucració de personal desplegat sobre el terreny així com la millora de les condicions de seguretat d’aquests. Els USV es poden manipular de forma segura i remota, cosa que permet prefixar recorreguts abans d’alliberar-los a l’aigua, augmentant l’automatització de tot el procés. A més, depenent de les seves dimensions, poden arribar en indrets on una embarcació tripulada no podria, així com pot ser transportat amb molta més facilitat.

Tot i així, el USV per si sol presenta la mateixa limitació que els mètodes tradicionals: l’escalabilitat. Un USV pot mapejar només la superfície resultant de multiplicar les hores de funcionament de les seves bateries per la velocitat màxima a la qual pot funcionar. Si la superfície contractada és superior a aquesta, s’ha d’allargar la campanya batimètrica diferents dies, amb la conseqüent necessitat de redesplegar l’equip i el personal que l’opera. Amb l’ús de diferents USV a la vegada es pot veure alleugerit, però no solucionat. Per altra banda, continua havent-hi la necessitat de creuar les dades dels diferents USVs i dels diferents dies que s’hagi operat, introduint soroll en els mapatges així com la necessitat de dedicar temps de l’equip tècnic en el post-processat.


La introducció d’imatges satel·litàries amb WAVESS soluciona aquestes limitacions. Per una banda, les imatges satel·litàries abasten superfícies de km² que poden ser analitzades de cop si es complementen amb la informació provinent dels USV, solucionant el problema de l’escalabilitat. A més, la imatge satel·lital ofereix informació de tota la costa, tant si és accessible per USV o vaixell com si no. Per altra banda, el poder mapejar tota la superfície d’interès d’un sol cop redueix dràsticament la necessitat del postprocessat centrat en el quadrament de diferents mapes fet per diferents USV en diferents dies. Tot i que la resolució dels mapes resultants d’imatges satel·litàries no és tan bo com el que es pugui aconseguir amb una ecosonda directament sobre el terreny, l’escalabilitat i velocitat que ofereix permet que sigui una opció competitiva.

4. El vostre sistema promet reduir costos de monitorització fins a un 80% i, alhora, ser més sostenible. Quins beneficis concrets pot aportar a administracions públiques, ports, asseguradores o sectors com l’aqüicultura i el turisme?

Les administracions tenen els mandats polítics de mantenir mapes actualitzats del territori, com també el de dur a terme les accions necessàries per a protegir els habitants i les infraestructures vers els efectes del canvi climàtic. Una eina com WAVESS permet que el mapatge de la costa sigui més ràpid i barat, i això permet que per un mateix pressupost es puguin dur a terme més actuacions que les anteriorment contractades i rebre la informació més ràpidament. És a dir, que les decisions polítiques que puguin veure’s afectades puguin ser fetes des del coneixement.

Però WAVESS no només està enfocat al sector públic. Al sector privat hi ha nombroses empreses diferents que tenen interès a poder mapejar de forma rendible i ràpida la costa propera. Per una banda, les entitats portuàries responsables de mantenir les seves vies marítimes lliures de sediments, facilitant l’entrada i sortida de les embarcacions. En lloc de ser reactius quan hi ha una tempesta que literalment pot acumular tanta sorra a la boca del port que el pot inutilitzar, amb el correcte mapatge batimètric es poden fer accions preventives de forma periòdica i informada quan es detectin acumulacions no desitjades a la vora del port.

Per altra banda, sectors d’infraestructures portuàries (com ara dics) i de dragatges, amb una eina com WAVESS podrien mapejar les zones on són necessaris els moviments de terres, certificar els volums de sorra contractats a moure i els que han acabat movent, i assegurar la seva correcta disposició a les zones desitjades. Aquestes actuacions de certificació van lligades de la mà de les asseguradores que hi ha al darrere de totes elles: saber quina vulnerabilitat té cada zona de costa pot influir en les decisions d’invertir-hi o no, així com el cost d’assegurar-les.

5. WAVESS uneix Spascat, GPA Seabots i CTTC, i a més compta amb l’interès d’entitats com ICGC, OpenCosmos o BlueNetCat. Com es complementen les vostres especialitats i quin paper juguen aquestes col·laboracions externes a l’èxit del projecte?

WAVESS és un projecte que se sustenta per tres potes principals, corresponents a les especialitzacions de les tres empreses que hi col·laborem.

Per una banda, GPA Seabots és una empresa especialitzada en el desenvolupament i comercialització de USV i dels seus serveis derivats. Són especialistes en realitzar batimetries de forma automatitzada en àmbits portuaris, i aporten l’expertesa pel que fa l’operativa sobre el terreny dels USV així com la seva tecnologia.

Per altra banda, el CTTC és l’entitat científica del grup: l’equip involucrat té sobre les seves espatlles tota una carrera de publicacions científiques sobre la matèria que ens permetran no només buscar desenvolupar millores de com mapejar el fins del mar i els seus moviments mitjançant imatges satel·litàries, sinó també el fet de validar de forma escrupolosa els resultats i capacitats de la tecnologia WAVESS.

Finalment, Spascat som especialistes en el desenvolupament de plataformes de software per a l’anàlisis automatitzada i recurrent d’imatges satel·litàries multiespectrals. Al consorci que liderem hi aportem els nostres coneixements i algoritmes en SDB, així com la integració tecnològica dels diferents components per a generar el producte WAVESS.

Tot i que les tres entitats treballem estretament, aquest projecte té com a objectiu clar la seva comercialització independent. És per això que des d’un primer moment estem buscant col·laboracions externes que ens permetin augmentar la capacitat tecnològica de WAVESS (per exemple, amb les imatges satel·litàries d’OpenCosmos), validar casos d’ús i funcionalitats de forma independent (per exemple, amb els tècnics especialistes de l’ICGC), i buscar potencials clients interessats en les capacitats de WAVESS (per exemple l’ecosistema al voltant de BlueNetCat). Si som capaços d’enriquir el projecte amb totes aquestes altres capacitats i punts de vista, podrem garantir l’èxit del projecte WAVESS.

“Estem buscant col·laboracions externes que ens permetin augmentar la capacitat tecnològica de WAVESS”

6. Tot i que el Mediterrani és el vostre punt de partida, el sistema està pensat per ser escalable globalment. En quins altres llocs o sectors imagineu que WAVESS podria marcar la diferència en els propers anys?

El Mediterrani presenta unes característiques òptimes per a operar: baixa turbidesa de la costa, marees suaus i un clima agradable generalment descobert de tempestes o núvols que faciliten l’ús d’imatges satel·litàries multiespectrals, així com poder sortir amb els USV de forma segura. Tot i així, estem fent WAVESS prou robust per poder operar en qualsevol lloc del món, gràcies a la cobertura actualment global dels satèl·lits que utilitzem.

“Estem fent WAVESS prou robust per poder operar en qualsevol lloc del món, gràcies a la cobertura actualment global dels satèl·lits que utilitzem.”

Els llocs més lògics on prosseguir amb WAVESS de forma global és primer centrar-se en mars de característiques similars al Mediterrani que permetin el seu ús directe (per exemple, el Golf de Califòrnia, el Mar negre, o el Mar de Tasmània, per indicar-ne uns pocs). Tot i així, confiem fer prou robust WAVESS com perquè pugui operar a l’oceà Atlàntic tan aviat com sigui possible, que és el que tenim més pròxim.
Per altra banda, WAVESS podrà ser utilitzat en cossos d’aigua d’interior: explorarem al llarg del projecte la capacitat de fer-ne ús en llacunes (com les del Delta de l’Ebre), rius i embassaments. Sobretot aquests darrers tenen associades moltes tasques de manteniment, crítiques per a capacitar-nos enfront de les sequeres que vindran. Una eina com WAVESS podria fins i tot permetre obtenir mapes batimètrics de forma quasi contínua d’àrees crítiques.